Tips ‘Hoe word je een ochtendmens?’ + mijn ochtend routine!

tips hoe word je een ochtendmens

De scholen staan op het punt van beginnen of zijn zelfs al begonnen in sommige delen van Nederland. Dus hoogste tijd om weer in het ritme te komen van vroeg opstaan. En stiekem een klein beetje een ochtendmens te worden! Dat maakt school veel makkelijker! Daarom bundelde ik mijn tips bij elkaar om jullie in de goede richting te duwen!

Ik hou van de ochtend

Veel mensen worden niet blij wakker door het feit dat het ochtend is. Ze slapen liever uit tot 12 uur, voelt een stuk minder erg om dan op te staan dan al om 8/9 uur. Nou voor mij niet! Ik vind het en zonde van mijn tijd om de hele ochtend te slapen. En ik kan juist genieten van een ochtend. Ja je leest het echt goed. Behalve als ik moet opstaan voor school of werk. Maar ook dan zal de glimlach snel weer tevoorschijn komen, want van elke dag maken we een feestje hè.

Mijn ochtendroutine

Nu vraag je je vast af hoe ik ervoor zorg dat ik elke ochtend kan opstaan met (kleine) moeite. Daarom deel ik met plezier mijn ochtendroutine om te zorgen dat je het kunt vergelijken. Ik zal als eerste alvast delen dat niet al mijn ochtenden er precies hetzelfde uitzien want de tijd van opstaan verschilt al veel. Maar! Daar wil ik dit jaar verandering in aanbrengen! Doordeweekse dagen een tijd om op staan & in het weekend, al is het weekend wel een beetje afhankelijk van de sport. Maar de routine blijft natuurlijk elke dag hetzelfde (bijna).

8:00 uur: Is het tijd om op te staan. Dat betekend dat de wekker gaat. Elke morgen gaat hetzelfde, wekker uitzetten op mijn telefoon en dus snel even een kijkje nemen op Facebook, Instagram en alle andere apps. Het is toch wel het eerste wat ik elke ochtend controleer. (ja ook een puntje wat ik wil veranderen).

8:15 uur:  Mijn streven is toch wel om elke dag binnen een kwartier naast mijn bed te staan. Dan ga ik lekker in mijn pyjama en badjas ontbijten. Lekker een bakje yoghurt of een ander ontbijtje. Voor mij echt hét moment om even echt wakker te worden!

8:30 uur: Als het ontbijtje op is, spring ik even snel onder de douche, kleding uitzoeken, opmaken en alle spullen bij elkaar zoeken die ik die dag nodig heb voor school, werk of de standaard!

8:45/9:00 uur: Ja het is toch wel mijn streven om elk dag voor deze tijd klaar te zijn zodat ik aan de slag kan! Dit kan zijn met schoolwerk, Schatreijk of natuurlijk werken zelf!

Als ik moet werken moet ik toch wel een (half) uur eerder opstaan en heb ik rekening te houden met het openbaar vervoer. Maar dit is wel ongeveer mijn ochtendritme op een thuiswerkdag of een vrije dag van school. Vakanties & weekenden wijken weer enigszins af, dan pak ik elke dag net iets meer slaap! Maar je ziet wel aan mijn door de weekse ochtendroutine dat ik geen ‘echte’ uitslaper ben als ik hiervoor kan kiezen. Ben jij dit nu wel? Tijd voor tips om hier verandering in te brengen.

Tips voor ‘Hoe word ik een ochtendmens?’

  • De tip die kan zorgen voor het meeste resultaat blijft toch wel een wekker zetten. En niet pas opstaan als je uit jezelf wakker wordt.
  • Een ouderwetse wekker kopen i.p.v. een wekker te zetten op je telefoon. Dit verkleind de kans dat je ’s morgens eerst alle social media checkt voordat je gaat opstaan.
  • Eerder slapen om te zorgen dat je wel de gewenste 7-8 uur slaap per nacht pakt, dit vinden veel mensen lastig. Want de gesprekken blijven doorgaan op Whatsapp als je niet oppast of toch nog één filmpje kijken. Ook ik ken deze ‘excuses’, maar als ik elke ochtend uitgerust naast mijn bed wil staan zal ik toch op tijd moeten gaan slapen. Dus gewoon telefoon weg & slapen!
  • Een vaste tijd kiezen waarop je opstaat zorgt voor gewenning voor je lichaam i.p.v. de onregelmatige tijden.
  • Volhouden! Hierbij hoort dus ook het eindeloze snoezen uit je gewoontes schrappen in de ochtend. Maar gewoon opstaan!!
  • De telefoons spelen een grote rol bij te weinig nachtrust en dus bij het moeilijke opstaan. Want dit is natuurlijk een perfect voorbeeld van oorzaak en gevolg. Ben jij iemand die ’s avonds moeilijk in slaap valt en hierdoor dus moeilijker opstaat  ‘s morgens? Dan is dit de tip voor jou! Probeer een half uur voordat je gaat slapen je telefoon weg te leggen en bijvoorbeeld een boek te lezen of muziek te luisteren. Dit zorgt voor meer rust & dus minder nadenken wanneer je uiteindelijk echt wil slapen! Een echte uitdaging maar het loont zich echt!

Dit vind je vast ook leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge